Van 20 tot 21 maart vond de STIBANS excursie naar Delitzsch plaats met als hoofddoel om het Mat ’36 treinstel 252 in revisie te zien in de werkplaats. Vrijdag 20 maart werd om 08:00 vertrokken vanaf station Arnhem, maar veel deelnemers waren al wat langer onderweg om in Arnhem te komen. Een touringcar van Betuwe Express bracht ons via het Ruhrgebied en Kassel naar Leipzig Hauptbahnhof, met een drietal korte tussenstops.
Aangekomen in Leipzig, konden hadden we ruim 2 uur de tijd om het station te bekijken, foto’s te maken en de pracht van het grootste (kop)station in Europa op ons te laten inwerken. Daarna werd de reis per bus vervolgd naar de eindbestemming voor de dag: Hotel Goldener Adler in Delitzsch, een half uurtje per bus. Daar vond ieder zijn kamer, en was er tijd om op te frissen of even donker Delitzsch te verkenen voor het diner. Na het diner en na te hebben nagepraat gingen de meesten naar hun kamer, de volgende morgen moest er vroeg worden opgestaan.
Na een goed Duits ontbijt was het om 8:15 alweer tijd om met de bus naar Schienenfahrzeugwerk Delitzsch (SFW Delitzsch) te gaan om een rondleiding te krijgen. Eenmaal aangekomen werd na een kort welkomstwoord de groep in tweeën gesplitst en werden de groepen rondgeleid door de werkplaats. SFW Delitzsch is de grootste werkplaats in Duitsland die niet eigendom is van DB, en heeft een terrein van ruim 700 bij 800 m. Daarop staan twee hallen, en in de grootste hal kunnen twee ICE stellen naast elkaar staan. Tijdens ons bezoek aan de werkplaats stonden ondere andere rijtuigen van BahnTouristik, RegioShuttle stellen van Veolia, en een aantal Talent stellen in de hal voor onderhoud. Ook werd het draaistellen deel van de eerste loods getoond: hier lagen ook de assen en draaistelframes van de 252 klaar, tussen de andere assen, een kuilwielenbank en een pers voor assen. Toen de rondleiding bij de verfcabine neerstreek kwam daar net een roodglimmend Mitropa rijtuig uit: een erg mooi gezicht.
In de andere loods stond de 252, maar ook een splinternieuw Talent stel en een EETC ex-NS Couchette rijtuig. Tijdens onze aanwezigheid werd er ook hard gewerkt aan de 252: er werd druk geslepen en gelast voor de bodemplaten van een van de bakken. Na veel foto’s te hebben gemaakt van de 252 bakken, een groepsfoto en een foto van de aanwezige bestuursleden gingen we verder per bus naar Leipzig.
In Leipzig werd een zustermaatschappij van SFW Delitzsch bezocht, de goederenwagenwerkplaats Leipzig Rail Service. In deze werkplaats worden alle types goederenwagens gerepareerd, gereviseerd en gebouwd. In een grote loods zijn alle faciliteiten aanwezig om aan goederenwagens te werken. De werkplaats bood ons ook een lunchpakket aan, en werd er begonnen aan de terugreis naar Arnhem. Een van de tussenstops deze keer was op station Sollstedt, een erg vervallen, oud station, waar tijdens onze stop een trein stopte, maar zonder ook maar een reiziger. Arnhem werd iets voor 21:00 bereikt, en vandaar vond ieder zijn weg weer naar huis, na een geweldige excursie.
Hieronder vind zich een selectie foto’s van de excursie: klik op de foto om een omschrijving van de foto te bekijken: