Loc 162 is een van oorsprong Engelse locomotief. De Engelsen brachten tijdens de tweede wereldoorlog twintig van deze War Department (WD) locjes mee bij de invasie in Normandie. Aanvankelijk droegen deze de nummers WD 29-48, later gewijzigd in WD 70029-70048. De NS 162 werd in 1941 in Engeland gebouwd als WD 33.
Na de oorlog bleef de loc met nog 4 soortgenoten in Nederland achter. Na een paar proefritten werden de locs naar Friesland overgebracht en aldaar in dienst gesteld als NS 161-165. De locs deden voornamelijk dienst vanuit Steenwijk o.a. richting Makkinga.
Na aflevering van de nieuw gebouwde diesellocs serie 451-460 werden de voormalige WD-locs in 1957 buiten dienst gesteld. De NS 162 en 164 kwamen bij de mijn Willem Sophia terecht en kregen daar de nummers D-2 en D-3. Toen de mijn sloot werden de locs doorverkocht aan de fa. Van den Bossche in Aartselaar (België). De 164 werd vrijwel meteen gesloopt; de 162 is enige tijd gebruikt op een vuilstort. Na enige tijd raakte de 162 defect en kwam op een spoortje te Aartselaar te staan. Aanvankelijk is nog geprobeerd de loc te verkopen, maar feitelijk fungeerde de machine als monument, als aandenken aan het inmiddels gesloten bedrijf. De eigenaar had aanvankelijk dan ook moeite om afstand van het locje te doen, maar uiteindelijk ging men accoord met de verkoop aan de STIBANS.
In 1996 werd het locje overbracht naar Amsterdam. Na jarenlange restauratie werd het locje in november 2012 rijvaardig gepresenteerd.
Kijk op speciale website van de 162 voor meer informatie!