Beste donateurs,
Wellicht had u het al vernomen, de 252 is terug in Nederland.
Nadat wij in november een bezoek brachten aan SFW Delitzsch zag het er naar uit dat de 252 snel terug zou komen naar Nederland. We hebben de nieuwsbrief er op vastgehouden om u de datum en tijden mee te kunnen delen. Ineens raakte alles in een stroomversnelling toen de koppelwagens naar Duitsland vertrokken en moesten wij u de nieuwsbrief nog net voor de kerst toezenden, zonder dat we de exacte terugkeerdatum kenden. Dat zou echter een kwestie van dagen zijn. Helaas strandden de koppelwagens in Emmerich wegens onverwachte toelatingsproblemen.
Het bleef heel lang stil, maar begin februari kwam er ineens beweging in: de toelating was geregeld en de 252 kon naar Nederland vertrekken. Helaas was slechts één dag van te voren de dienstregeling bij ons bekend, althans het Duitse deel. We wisten dat op woensdagavond 9 februari om 19.11 uur het vertrek uit Delitzsch gepland stond en donderdagochtend om 4.45 uur in Emmerich zou arriveren. Op dat moment was de Nederlandse dienstregeling om het stel verder te vervoeren nog niet bekend, die kwam pas later die avond beschikbaar.
Het Duitse traject werd gereden door de Pressnitztalbahn. Zij hadden ons stel ingeklemd tussen twee koppelwagens, achtergelaten op spoor 6. Gelukkig was spoor 5 niet bezet en zodoende was de 252 goed fotograafbaar vanaf het perron. Ondanks een weersvoorspelling van 90% kans op neerslag brak nog even een waterig winterzonnetje door, de dag leek niet stuk te kunnen.
Het Nederlandse deel werd door DB Schenker verzorgd. Om 9.23 uur zou loc 6468 in Emmerich arriveren met de museum plan W, plan E en plan D als remrijtuigen. Dat werd echter 10.56 uur alvorens zij aankwamen. In de tussentijd was de zon al weggetrokken achter een dik pak wolken. Loc 6468 moest even wachten met omlopen om de remrijtuigen achter de koppelwagens de kunnen plaatsen. Na enige tijd werd duidelijk waarom gewacht moest worden; uit Duitsland kwam een ertstrein binnen. Om de ellende compleet te maken werd die op spoor 5 geparkeerd, zodat de gehele rangeerbeweging van de 6468 buiten ons zichtveld plaatsvond.
Gelukkig vertrok de ertstrein al na een kwartiertje weer, en net voor half twaalf kon de al voor vertrek gereedstaande trein gefotografeerd worden. Dat moest dan wel met 1600 asa en op 1/125 seconde, zo donker was het inmiddels geworden. Gepoogd werd nog om om 11.31 uur te vertrekken en zo de vertraging terug te brengen tot één uur, maar gezien de drukte met overig goederenverkeer moest gewacht worden tot 12.01 uur. Dat bood ons de gelegenheid snel naar Hüthum (net buiten Emmerich) te rijden om het transport op de vrije baan te fotograferen. Als beloning voor het lange wachten kwam de zon weer door.
De 252 is vooralsnog overgebracht naar het museum in Utrecht, later deze maand zal het stel opgeborgen worden in Blerick in afwachting van de vervolg werkzaamheden. Zo is het stel na bijna drie jaar weer terug op haar vertrouwde standplaats.
Ons streven was om u net als bij de heenreis tijdig uitgebreid te informeren, dat is het minste dat wij u als tegenprestatie voor uw (jarenlange) donaties. Het spijt ons oprecht dat wij u niet eerder hebben kunnen informeren, maar dit was ook voor ons overmacht. Wij hopen echter van harte dat u net als ons tevreden bent dat het stel eindelijk terug is in Nederland en dat wij nu verder kunnen gaan werken aan de volgende fase van de restauratie, de interieurinbouw.